sâmbătă, 2 noiembrie 2024

De la ghidul obişnuit de viață la ghidul de viață despre care vorbea unchiul Gheorghe Mărginean

 

 De la ghidul obişnuit de viață la ghidul de viață despre care vorbea unchiul Gheorghe Mărginean

 Un extras din cartea în scriere ,,Neamurile din care vin”

    Un ghid personal pentru a trăi pe pământ, de vreme ce un om oarecare a avut şansa să se nască, este un lucru foarte bun. Cea mai mare parte dintre oameni au un singur ghid de viață, fără a-şi da măcar seama, şi anume: ,,plăcerea”. Câți? Poate trei sferturi dintre ei! Nici măcar nu ştiu că îl au pentru că face parte din cele câteva instincte originare şi aparent fireşti ale omului. Ei caută cu sârg plăcerea în orice fac şi în orice îşi propun să facă. Nici nu concep că are rost viața fără dorința permanentă, dar de fapt efemeră, pentru şi spre destinația plăcerii. Fie că le place să mănânce, fie să bea, fie să doarmă, fie să se îmbăieze, fie să stea pur şi simplu, fie se împreuneze între ei. Pe această cale umblată şi bine bătătorită, ei îşi găsesc fel de fel de vicii în care excelează până ajung la boală şi la dispariție din cauza dorințelor şi a plăcerii de a le practica. Mai sunt unii care adaugă plăcerilor simple şi universale şi diverse ingrediente urâte. Cum ar fi fala, mândria, prostia, aroganța, răutatea, lăcomia, zgârcenia şi multe altele. Şi toate acestea devin ghiduri de practică ale vieții lor sociale, dar mai ales ghiduri de a trăi singular şi intim nu înăuntrul zilelor ci printre zilele vieții.

    O mică parte dintre oameni îşi fac un fel de călăuză din bucurie, satisfacție, cinste şi muncă. Câți? Poate nici zece dintr-o suta! Ei sunt deja ridicați spre har şi se numesc, în mare spus, ca fiind acei oameni drepți. Adică ,,drepții”, acei oameni pomeniți prin Evanghelii. Cărora li se adresează sistematic preotul diminica la liturghie. Doar că ei rămân anonimi şi nimeni nu ne poate da un exemplu concret despre cum arată un astfel de om drept. Pentru că acest tip de om este şi păcătos şi pocăit şi credincios în acelaşi timp. La cei drepți, sau între cei drepți, se adaugă o nuanță pentru unii dintre oameni. Dar care sunt şi mai puțini. Cei care vor reuşi să creadă în Isus şi care îşi vor propune să împlinească binele şi sacrificiul răbdării. Aceştia sunt cu adevărat puțini, chiar dacă toate religiile şi-i doresc să îi aibe în ogradă. După cum vedem mai există încă direcții de ghidare ale vieții şi, firesc, numărul adepților se restrânge şi mai mult. Este vorba despre cei care se folosesc de spirit pentru a găsi practici valabile de a trăi. Chiar dacă pare exagerat şi nejustificat spus, călugării şi monahii, pustnicii, yoghinii, maeştrii ai luminii, sunt dintre cei care preferă să abandoneze toată lista de ghiduri de până acum şi să se îngrijească de sufletul lor într-un mod expres, nu doar ca urmare a unor fapte pozitive şi sociale. Deasupra credinței nu ar trebui să mai fie nimic care să ducă un om spre mântuire şi desăvârşire. Dar unchiul Gheorghe a pretins, şi nu la voia întâmplării, că totuşi, cunoaşterea lumii, aici fiind totul, nu doar credința, ci totul, deci alăturat credinței şi un cuprins complet al cunoaşterii, este cel mai valabil ghid de a trăi în lume. Iar pentru calea aceasta a desăvârşirii prin cunoaştere cea mai bună rețetă este învățarea permanentă, studiul, lectura, meditația, aflarea, descoperirea, inspirația, consumul ridicat de artă. Adică se face astfel trimitere, lucru pe care unchiul Gheorghe Mărginean îl şi pretindea public, la marii filozofi ai lumii şi la puterea lor de a penetra viitorul omenirii prin cuvinte şi prin idei. Nu doar de a penetra ci şi de a trasa cărări pe care vor putea să meargă mai departe oamenii, în ansamblu, şi umanitatea. Dar şi aici se divide încă țelul vieții şi mai sunt oameni, foarte rar întâlniți, acei înțelepți care unesc cunoaşterea cu credința dar şi cu miezul natural al tuturor ființelor celor vii, care au fost vii şi care vor fi vii.

    Dar discuția nu se opreşte aici. Se pune întrebarea următoare. De unde a moştenit unchiul această teorie a ghidării vieții? Părea un lucru firesc, ştiind de lecturile şi de studiul filozofic al acestuia. După ce am terminat de scris cartea despre ,,Neamurile din care vin”, plină de uimiri pentru mine şi de surprize de neînchipuit, una dintre concluziile mari este aceea că cel care a reuşit pe deplin să parcurgă acest drum de viață a fost străbunicul nostru Nicolae Mărginean. Cel puțin străbunicul Nicolae (născut în anul 1862) a fost un astfel de om, deoarece pentru stră străbunicul nostru Ioan (născut în anul 1830) şi stră stră străbunicul Iosif (născut în anul 1808) nu sunt nici astfel de mărturii şi nici dovezi. Singura dovadă din acele vremuiri sunt sutele de cărți cu care aceştia au venit la Oroiul Mare de Câmpie, ca oieri migratori, de undeva din zona munților Făgăraşi.

     Este cunoscut faptul că străbunicul Nicolae a reuşit printr-o cunoaştere aprofundată a lumii şi realității şi printr-o credință completă în Isus, să ajungă la stadiul de clarăvedere. Clara vedere este cel mai de sus prag pe care oamenii îl pot atinge ca ființe muritoare şi fragile şi raritatea acestor oameni este cu adevărat impresionantă. Vizionarii sunt cei care sunt în vârful de lancie al unei porțiuni sociale în istorie. Dar ,,clarvederea” este mai ridicată decât treapta de a deveni ,,vizionar”. Pentru că implică şi spiritul viu al omului, înțelepciunea ridicată spre har, nu doar puterea de a străbate cu gândul timpul şi spațiul în orice direcție.

    Aşadar, sursa cea mai probabilă a ideilor unchiului Gheorghe a fost dată de personalitatea extraordinară a străbunicului Nicolae. Pentru că unchiul, născut în anul 1922, l-a cunoscut nemijlocit pe bunicul său Nicolae, care a trăit până în anul 1939. Sunt valabile toate premisele ca stră străbunicul nostru Ioan sau stră stră străbunicul Iosif să fi fost stâlpii întregii construcții, cea de a fi culminat prin ridicarea fiului, respectiv nepotului lor Nicolae la treapta clarvederii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu