Cronica
Anotimpurilor lui Vivaldi
Primul pas al acestor cronici a fost despre
concertul ,,Când o vioară întâlneşte o chitară”. Al doilea pas al cronicii este
despre lansarea unui CD înregistrat cu varianta de interpretare a ,,Anotimpurilor”
lui Antonio Vivaldi din acest concert. Acest efort de timp şi intelectual are
explicația în meritul tuturor celor care nu se lasă răpuşi de prezent şi cred
în muzică!
Din marele spațiu muzical al umanității, cel
al ultimilor cinci sute de ani, un compozitor are un destin şi o istorie
aparte. Acest compozitor este italianul Antonio Vivaldi (1678 - 1741). Cele
patru părți de concert (lucrări) ale sale, fiecare dintre acestea cu numele tematic
şi muzical al câte unui anotimp: Primăvara, Vara, Toamna şi Iarna, s-au auzit de
atunci constant de milioane de ori, în lume. Un lucru frumos este că
orchestrația şi inovația muzicală țesute pe firul melodic principal, cel scris
de Vivaldi, au explodat în ultimele zeci de ani. Dacă în anul 1951 erau doar două
variante înregistrate oficial, în anul 2011 erau în lume o mie de variante
muzicale ale Anotimpurilor, înregistrate. Muzicienii au reconstruit în fel şi
chip muzica lui Antonio Vivaldi. Au încercat să aşeze tonurile şi notele,
sunetele şi ritmurile, acompaniamentul, orchestrația şi instrumentele, în
diverse moduri, tipuri şi stiluri de muzică.
Faptul că şi în România s-a întâmplat ca
doi muzicieni de marcă să ia atât de în serios muzica lui Vivaldi şi să scrie o
variantă nouă, înregistrată, este un pas mare pentru români şi pentru arta
muzicală a țării. Trebuie spus că grupul muzical When Violin Metss Guitar a
înregistrat de curând un CD cu numele ,,Cele patru anotimpuri”, ,,Le Quatro
Stagioni”. Acest CD a fost vândut la ieşirea de la concertul grupului şi l-am
achiziționat şi eu, fiind curios să ascult atent şi în linişte completă
întregul desfăşurător muzical.
Nu ştiu dacă s-a mai rescris şi de altcineva
partea muzicală pentru orchestră şi acompaniamentul pentru chitară a acestui
concert al Anotimpurilor. Formula standard este cea lăsată de compozitor. Adică
o vioară solo, noutate absolută la acea vreme, o orchestră de coarde şi
clavecin. Ideea era cea a unui dialog între vioară, ca principal şi singur
instrument solist, şi orchestră, sub acompaniamentul discret al clavecinului
(un strămoş al pianului). Ulterior au fost incluse şi alte instrumente în acest
întreg de instrumente, chiar şi chitare, dar nu într-un plan principal.
Noutatea acestei formule, cea pe care am ascultat-o şi în concert, constă în simplitatea
sonoră a dialogului muzical. Pentru că chitara, în acest caz, preia ambele
funcții, cea de a răspunde viorii solistice, şi cea de acompaniament. Dar şi
cea ritmică, având în vederea o altă inovație a lui Vivaldi, cea de succedare ciclică
a ritmurilor: rapid, lent, rapid. Precizez aceste lucruri despre modul cum a
organizat Vivaldi concertul său pentru a putea privi spre cea cea au obținut,
în cele din urmă, cei doi români, violonista Natalia Pancec şi chitaristul
Emilian Florentin Gheorghe.
Ceea
ce nu ştiu, pentru că sunt un simplu ascultător dotat doar cu atenția unui
chitarist, dacă chitara este sprijinită de notațiile muzicale ale concertului,
scrise de Vivaldi, sau sunt compoziții ale chitaristului, modelate şi de
vioristă. Pentru că succesiunea de moduri, , canon, voce a doua, contrapunct, arpegii,
acorduri bătute cu pana, treceri prin diverse septimi şi alte câtimi de tonuri,
dublete, triplete, contramelodii, ritmicități de armonii tranzitorii, uneori
împinse insinuant spre jazz, sau schiar spre o lăutărie selectă, suite sau
regresii, basuri şi tonuri joase sau medii, si multe altele sunt prezente şi
formează un fond al melodiilor bine dedicat şi inspirat. Sunt momente în care
chitara reuşeşte să recite timbrul clavecinului şi să răspundă cu tonuri de
menuet sau cu tonalități medievale evidente. Uneori pana loveşte cu pauze şi
contratimpi specifici muzicii rock sau pop. Poate că un mic neajuns este cel al
înregistrării volumului prea ascuns al chitarei. Un volum mai degajat al
chitarei în raport cu volumul viorii ar fi fost mai deschis şi mai sincer. Este
ca şi cum ar fi ascunsă aparența unei timidități a chitarei în raport cu forța
de nestăvilit şi siguranța viorii.
Despre
exercițiul viorii, comparativ cu alte interpretări ale pieselor muzicale ale
Anotimurilor, pot spune că claritatea fiecărei note, precizia şi siguranța
mi-au stârnit adimirație. Cu cât dificultatea devine mai mare cu atât
frumusețea interpretării devine şi mai
mare! Am ascultat aceste piese încă din anii 80 de nenumărate ori, pentru că
soția cumpărase discul, apărut atunci la Electrecord. Am ascultat acum mai
multe interpretări şi din spațiul public, de pe internet, să îmi fac o impresie
cât mai reală, prin comparație. M-a uimit capacitatea de a interpreta fără
partitură toată întinderea deloc simplă de muzică. Cel mai frumos lucru care se
poate spune este despre sensibilitatea şi dispoziția sufletească a artistei, prezentă
în toate mişcările arcuşului şi ale degetelor, de la un capăt la altul al concertului,
în fiecare sunet.
Ce aşa putea scrie despre critic, ce anume nu
este la locul lui? Nu găsesc. Pare a fi o întindere muzicală frumoasă şi fără
de cusur. Liniştea completă din sala de concert de la Târgu Mureş, unde sute de
spectatori au ascultat muți, fiecare melodie, este o dovadă care nu mai are nevoie
de explicații.
Am totuşi, şi o mică remarcă de fond. Poate
că pentru nişte versiuni viitoare ar fi notabil ca parte din acompaniament să
devină şi mai evident, un răspuns muzical dat viorii, acel scop declarat şi inovativ
al lui Vivaldi spre dialogul muzical. Îmi aminteşte poate, de dialogul muzical
evident dintre preot şi cor sau cântărețul bisericesc sau dintre actorul antic
şi cor, o sursă de inspirație posibilă a ideii lui Antonio Vivaldi.
Chiar şi acum, când recitesc textul şi
corectez ici colo, ascult cu plăcere, cu uimire, a nu ştiu câta oară CD-ul. Frumos!
De ce propun sincer o opțiune de progres al acestui minutat şi pasionat efort? Dialogul
muzical nu este un lucru uşor de realizat pentru că ține de o mare complexitate
artistică şi de tehnică iar o orchestră are mult mai multe căi de a putea
răspunde viorii. Vioara se adresează şi chitara răspunde simultan! Cui? Nu una
alteia! Pentru că ambele se adresează, în acelaşi timp şi numai, sufletului
celui care le ascultă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu