Cronică despre o vioară şi o chitară: ,,When violin meets guitar”
Concertele cu numele de scenă ,,Cronica Anotimpurilor lui Vivaldi” sau ,,Când o vioară întâlneşte o chitară” au acum în România un
succes deplin. Se joacă în multe oraşe cu casa închisă. Ceea ce este, desigur,
uimitor. Asta înseamnă, după spusele celor de pe scenă că ,,Nu este încă totul
pierdut pentru această lume”. Pentru mine anunțul pus pe Facebook a avut un
interes aparte pentru că am visat mereu să aprofundez muzica în acest fel, pe instrumente
simple şi curate, reci, la o calitate cât mai ridicată. Am ales muzica Phoenix
dar nu am găsit parteneri sau măcar un partener dornic de a merge pe un astfel
de drum.
Aşadar, m-am dus să văd concertul cu
sufletul la gură. Am savurat fiecare sunet produs de vioară şi de chitară pe
toată durata concertului. De ce a fost atât de gustat de public? Pentru că este
o inovație fără îndoială, ce putea, însă, şi să nu reuşească. Artiştii,
violonista consacrată Natalia Pancec şi chitaristul Emilian Florentin Gheorghe,
declară ideea lor, un amestec fericit între muzica clasică, Anotimpurile lui
Vivaldi în principal, şi o suită de melodii rock/pop din anii 60-80. Dar forța
muzicii lor stă şi în calitatea înaltă a interpretării. Mai mult de atât,
alegerea unor îmbinări spectaculoase a sunetelor, ritmului, timbrului, tonalităților,
etc între vioară şi chitară. Reiese că spatele acestui concert se bazează pe
mulți ani de muncă serioasă şi pasionată. Pentru că următorul argument este cel
al pasiunii. Fără acest condiment, pasiunea, pus permanent în interpretare,
reperat de public şi transmis acestuia, succesul ar fi fost aşteptat multă
vreme. Pentru interpreți plăcerea de a cânta şi trăirea fiecărei piese şi pasaj
de muzică sunt vizibile la fiecare dintre meodii, dintre concerte. Iar publicul
se trezeşte atras şi implicat adânc.
Amintirile pe care le are fiecare dintre
ascultători, din acei ani ai secolului trecut, sunt importante. În public nu au
fost, însă, doar persoane care au iubit şi iubesc încă formațiile Led Zeppelin,
Pink Floid, The Beatles, The Doors, Blak Sabbat, AC/DC, Quen, Metalica, Malmsteen. Au fost şi tineri care nu au
acele amintiri dar care au descoperit muzica acelor ani de aur ai pop/rock-ului.
Este o muzică ce nu va muri niciodată. În spectacol se adaugă lui Antonio Vivaldi
şi compozitorii Iohanes Brahms, Ciprian Porumbescu şi George Enescu, cu melodiile
lor minunate.
Mi-am tipărit de acasă lista melodiilor şi
am notat în dreptul fiecăreia impresii şi observații tehnice, pentru a învăța
din munca acestor artişti desăvârşiți. Am dat şi câte două note fiecărei piese,
alocate fiecărui interpret, vioară şi chitară. În mod interesant calitatea a
urcat mereu şi mereu şi mereu! Am plecat de la 8/8 şi a trebuit să ajung la
sfârşit la note uluitoare, de până la 18/18. Adăugând şi cuvinte pentru culoarea
aprecierii. De la Bine la Foarte Bine, Tehnică, Complexă, Optimistă, Eroică,
Magistrală, Frumos, Sufletul la gură, Ieşit din comun, Incredibil, O minune,
Uluitor, Duios, Minunat. Am privit o oră şi jumătate ca trăsnit, degetele lor,
şi m-am minunat de fiecare sunet!
Înainte de a merge la concert m-am pregătit
sufleteşte ascultând mai multe zile muzică de Paganini. Ştiam că cel care a
întâlnit în muzica lumii ,,vioara cu chitara” a fost genialul Nicolo Paganini. Antonio
Vivaldi a trăit cu o sută de ani mai devreme decât Paganini, ambii cu geniu şi
cu biografii controversate şi asemănătoare. Paganinii a fost un geniu al viorii
în timp ce a iubit ca nimeni altul chitara. Ceea ce Vivaldi a început cu
oarecare timiditate în a revoluționa tehnica viorii, Paganini a dus pe culmi ce
păreau inexistente, imposibile înainte.
Dacă aş fi întrebat, ce ar lipsi acum
spectacolului? aş răspunde că o piesă lipseşte, o piesă scrisă de Paganini. Capriciul
24 ar fi o minune să fie pusă chiar în vârf! Paganini apare implicit în
interprare, când la piesa Child în time, a formației Deep Purples, violonista foloseşte
ciupitura corzilor, putând liniştit stârni admirația membrilor trupei. Şi mai
lipseşte, cred, rock-ul românesc autocton, reprezentat atât de bine de cei de
la Phoenix. Sunt multe piese ale lor care se pretează şi pe care le iubeşte
publicul larg şi ar fi o problemă de a alege una anume. Eu aş alege, pentru a putea
pune în evidență atât vioara cât şi chitara, melodia Fată verde.
M-am gândit între timp, care să fie oare
fondul acestui ,,fenomen” muzical, pentru că este un fenomen aparte, care se
subscrie şi situației actuale generale din societate. Răspunul a fost uluitor
şi neaşteptat şi pentru mine. Pentru cei care au fost prin occident este
obişnuită acolo prezența muzicii stradale. Acolo se cântă supra frumos pe
stradă şi pentru a avea succes şi o răsplată trebuie să fii foarte, foarte bun.
Pentru a opri trecătorii trebuie să loveşti cu sunetele tale direct în sufletul
fiecăruia. Nu este suficient să ai plete sau o ținută de artist. Trebuie spus
că plăcerea şi talentul şi pasiunea de a cânta sunt nişte daruri pe care le
vede oricine, fie pe strada ca scenă, fie pe o scenă ca viață. Filmulețe cu
astfel de melodii ale muzicii stradale, cu milioane de vizualizări, abundă pe
rețelele sociale.
În cazul nostru lucrurile merg însă, mult,
mult mai departe. Aducerea acestei formule muzicale pe scenă, la un nivel artistic
deosebit de ridicat, duce la o ,,legitimitate” neaştepată a acestui mod de a te
adresa publicului de acum. Ineditul străzii şi plăcerea de a privi şi asculta
doi artişti remarcabili, cu o recuzită perfect acordată, sunt aduse subtil şi
reuşit pe scenă, într-un nou tip de spectacol.
Rescriu concluzia mea, destul de largă, după
ultimul ropot îndelung de aplauze, adăugată pe spatele foii de hârtie dusă la
spectacol:
-
Oamenii trebuie iubiți chiar şi pentru răutățile lor, doar pentru că cineva
dintre ei a scris cândva muzică. Şi te întrebi, ce este adevărat? Muzica şi
sufletul omului sau foamea, murdăria şi lupta fiecăruia pentru a se strecura
prin viață! -
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu