( Mânăstirea Recea, 18 august 2013)
Oamenii uitaseră de nevoia mâncării ascultând ideile - cuvinte
noi, pe care nu le mai auzise nimeni până atunci. Ucenicii au cerut Invăţătorului să elibereze, adică să dea un răstimp de pauză mulţimilor din
jurul muntelui pentru a căuta mâncare în localităţile din jur. Dar, contrar
aşteptărilor acestora, Isus le-a cerut ca ei înşişi să hrănească mulţimea.
Cum au crezut ei că vor putea face asta?
Se gândeau la o nouă minune?
Sau se gândeau că vor avea ei acele puteri de a hrăni mii şi
mii de oameni?
Evangheliile privesc şi la modul metaforic, spre uitarea
foamei fizice de către auditoriu, în faţa adevăratei hrăniri, ce a spiritului.
Mâncarea despre care vorbeşte Isus este nu doar pâinea
efectivă pe care o înghit oamenii, mâncând, ci şi credinţa. Chiar dacă minunea
a avut loc şi în termeni materiali, adică pâinea frântă atunci s-a multiplicat
oricât de mult prin distribuire şi redistribuire asemenea unei informaţii
transmise ramificat, rolul minunii era nu doar de a hrăni mulţimile şi a le
uimi spre a crede, ci şi de a-i învăţa pe ucenici.
Ucenicii nu primeau prin minune o certitudine nouă a naturii
divine pe care o avea Isus. Nu aveau nevoie de aceasta. Sau aveau, dar numai
pentru o consolidare. Ci primeau convingerea despre acea putere uriaşă, de a fi
şi de a deveni prin credinţă. Minunile erau făcute mereu cu un dublu sens, cel
spre mulţime şi cel spre ucenici.
Gestul esenţial al minunii pare a fi ascuns. Acest gest este
cel al frângerii pâinii pentru a o împărţi apoi ucenicilor, idee uluitoare.
Divizarea unei puteri şi distribuirea ei va duce spre multiplicare şi spre ceea
ce noi înţelegem a fi minune. Frângerea pâinii, prin transfer din unitatea
iniţială spre diviziunea următoare, cea care care va pleca instruind şi aducând
crezare este acel gest.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu