Cartea
de la Luduş: ,,Poveşti aproape mincinoase”.
Despre
cărți de poezie, despre limbă dar şi despre Traian Furnea
(Traian Furnea, editura
MEGA, Cluj Napoca, 2023)
A patra carte ce îi
apare lui Traian Furnea, a doua dintre cele tipărite postum, nu vine singură, ci
laolaltă cu întoarcerea simbolică a poetului acasă la Luduş. După douăzeci de
ani de la trista sa plecare pe câmpiile elizee, luduşenii se hotărăsc să îi
aducă o cinstire publică. De Ziua oraşului lor din acest an, 2023, pe 2 iunie,
au organizat lansarea acestei cărți cu un mic spectacol muzical foarte reuşit
şi cu mulți invitați care au vorbit frumos şi sincer despre viața poetului. Primarul
oraşului a fost primul în tot ceea ce s-a făcut şi, gest rar, a stat cuminte în
sală, fără să se arate la prezidiu unde i-a lăsat pe cei cunoscători. Prefața
cărții, scrisă de către criticul Iulian Boldea este pe măsura operei poetului. Păcatele
lui copilăreşti se estompează şi îi răsar sigure, semne ale unei serioase valori.
Vremea nu îl ascunde şi nici nu îl alintă ci doar îi intinde o şansă nouă. Cartea
de față este o linie groasă ce subliniază texte diverse, regăsite în marea arie
literară în care a publicat Traian Furnea. Soția sa, Rodica Furnea, suie
singură crucea lui Traian printre miile de poeții vii şi dornici de
recunoaştere, ca să arate lumii cât de talentat a fost soțul ei şi să îi
asigure un viitor pe care îl crede, cu tărie, meritat de către poet. Pentru
poeți şi artişti, în general, viitorul începe atunci când ei se duc din lume şi
lasă în urma lor o operă. Ei nu mor aşa cum mor oamenii de rând ci doar îşi
închid vitrinele pentru un inventar ce va dura decenii, secole sau, uneori
chiar milenii. Trebuie doar să împingă Dumnezeu puțin noroc spre cărțile lor,
dacă se dovedesc a fi cu adevărat valoroase.
Valabilitatea scrisului
literelor îi rămâne şi îi vine confirmată, din toate direcțiile. Cei cu mintea
mai blândă îi văd, citind, copilăria şi frumusețea sufletului iar cei cu mintea
mai sprintenă îi văd adâncimea gândirii şi puterea cuvintelor pe care le-a
iubit Traian Furnea atât de mult. Singur o spune de nenumerate ori în carte,
copilăria tuturor este cartea în care se scriu viețile de mai târziu ale
oamenilor. El îndeamnă la rămânerea definitivă în copilărie. Nu vrea să
înțeleagă că miile de griji ale vieții nu se pot ignora decât de către cei
născuți pentru a fi pe veci copii. De către cei privilegiați dar şi însemnați în
acelaşi timp cu dorul nemilos al amintirilor uitate de către toți ceilalți. Doar că, trebuie spus, a fi
copil înseamnă a avea părinți. Iar a nu mai avea părinți înseamnă, persistând
în dorința întoarcerii acasă când acea casă nu mai există, a muri de copil. Tatăl
lui Traian nu l-a însoțit niciodată, despărțindu-se de mama sa de când acesta avea
trei ani. Iar mama poetului a fost o femeie aspră şi severă, care nu a înțeles
până la capătul vieții ei, de ce nu i-a dat Dumnezeu un copil normal, adică la
fel tuturor celorlalți. Tătăl său a evadat, dorindu-şi blândețe, dar l-a lăsat
pe fiu să ispăşească pentru neatenția din tinerețe, cu dorul său nevindecat
vreodată. Dezamăgirea dintre mamă şi fiu a fost perpetuă şi reciprocă. Şi reparată
mereu prin iertări târzii şi tardive şi printr-o dragoste de la distanță, atâta
cât a fost posibilă. Reiese tot acest mers de viață din textele sale
principale.
Toate cele patru cărți care
îi sunt acum apărute sunt demne de citit şi de a deveni motiv de meditație. Legitimație de poet, Steaua secretă, Nişte cuvinte şi Poveşti aproape
mincinoase sunt picioarele perefect inegale ale unei mese la care stă
Traian Furnea cu stiloul său, desenând direct caricaturi şi scriind versuri. Farmecul
cuvintelor lui, înşirate frumos, aşa cum credea Traian Furnea că se petrece cu
recitarea versurilor, este legendar pentru cei care l-au cunoscut. Învăluia
într-o oază de linişte curată, magică, întregul auditoriu. Chiar şi celor care
nu l-au auzit recitând, citirea poeziilor le aduce cu sine o muzică anume şi un
ritm pe care, în mod misterios, poetul le-a împletiti cu versul său, doar printr-o
înşiruire necunoscută a sunetelor fireşti ale limbii. Unii îi reclamă simplitatea,
alții îi răstălmăcesc pretinsa copilărie. Alții îi ştiu tot felul de isprăvi
din tinerețe şi nu le pot da la o parte. Unii nu vor să îi accepte puterea şi
siguranța de a spune pe nume atâtor lucruri grave ale vieții, cu tonul inocent al
unui poet tânăr. El rămâne un poet tânăr. Un poet fericit de atâta durere pe
care i-a dăruit-o lumea. Sacul lui rămâne mereu gol de bucurii şi plin de
dorințe amânate la neşfârşit. Casa lui nu este nicăieri, spune într-un loc, iar
gândul lui este pretutindeni pentru că nu se poate opri într-un loc anume. Iar drumul,
drumul care nu are vreun capăt, este regatul poeziilor sale. El însuşi se
declară un rege perdant al țintelor care nu există. Şi pe care el, regele drumurilor
din lumea viselor reale, le priveşte în întunericul nopților cu ochii deschişi şi
cu tristețe. De la pendulul între a fi caricaturist dar a fi şi poet, îți vine
să te întrebi, la urma urmelor de ce este trist spațiul dintre versurile poeziilor
lui? De ce să nu râdă liber de tristețe şi să se bucure de viață, pur şi
simplu! Ironia lui este frumoasă dar tristă. Logica lui este clară dar sumbră. Blândețea
lui este timidă dar şi îndrăzneață. Muzica lui este sinceră şi duioasă dar şi
demnă. Paradoxuri peste paradoxuri îi descriu firea şi scrisul. Melancolia,
sora mai mică a depresiei, i-a împuns inima de mic, iar Traian Furnea în loc să
fugă şi să se ascundă în munca unei meserii oarecare, de care să se pasioneze
în cele din urmă, a creat compensatoriu un loc al său unic pentru o poezie la
fel de unică. A greşit sau nu!? A câştigat sau nu!? Toți murim până la urmă, ar
zice unul, iar ideea lui ce laşi în urmă
este doar o vorbă a sfătoşilor. Mai bine nu laşi nimic dar trăieşti la turație
maximă! Dar ce înseamnă a trăi? Ce este acea turație a vieții. Şi ce este un maxim
în trăire? Să mânânci şi să bei, să ții fete frumoase pe genunchi! Dar ce te
faci cu melancolia?! Te bate pe umăr mereu când îți este lumea mai dragă! Stai,
nene! Tu nu ai voie să te bucuri! De ce nu a avut acest liber dat de soartă? Oare,
nu s-a copt destul? Jocurile lui şi neseriozitățile lui mici, dar supărătoare pentru
unii, au fost doar o mască a clar vederii? A cunoscut iubirea dar nu i-a ajuns?
Sau a fost mereu nemulțumit de câtă iubire a găsit, căutând-o sub fiecare piatră
din această țară! A căutat orizontul, dar nu l-a ajuns nici din fuga trenurilor
pe care le-a iubit mai mult ca orice pe lume. A căutat înțelesurile, făcând
mereu pomenire la înțelesuri, ca un filozof veşted de atâta realitate socială, comunistă
şi postcomunistă.
Ce vor face luduşenii?
Vor înțelege ei despre ce este vorba, acum când au un poet al lor mare şi pierdut
de tânăr? Aşa cum le stă bine poeților. Sau se vor pierde în amănunte şi îl vor
abandona, după ce sufletul lui a venit acasă. Au acum şansa să îi asigure un
loc pe stema oraşului lor. Să pună la cale un festival anual de poezie cu
numele lui. Dar şi unul de caricatură. Câte nu se pot face atunci când un fiu
al locului duce departe-departe vestea pentru toți ai săi!
Trebuie găsită o
explicație pentru a da un sens corect acestui text într-o măsură, neobişnuit. De
ce este, totuşi, poezia situată atât de sus în cultură? Pentru că, trebuie
spus, poezia nu este născocită de oameni ci de însăşi limba unui popor! Este
vizibil cum pentru a nu îşi pierde limba popoarele se războiesc mai tare decât
pentru a nu îşi pierde pământul. Şi-au bătut capul ca să înțeleagă legătura dintre
popor, limbă şi poezie cei mai mari filozofi ai lumii. Poeții mari nu sunt ei
mari pentru că au dorit ei, ci pentru că, prin tragere la sorți, ființa limbii alege
din când în când câte un miel pe care îl sacrifică pentru a prinde ea puteri şi
a persista, fiind singura avere adevărată a poporului. Din mii de poeți cărora
firea limbii le dă ghes să scrie, se alege unul la o întreagă generație, care să
rescrie unele cuvinte ale limbii, aşa cum Mihai Eminescu, poetul național a
rescris-o pe toată.
Pentru a face copii cu
o femeie, pentru a-i creşte. Pentru a face o casă şi a avea o afacere, pentru a
avea o maşină de top şi un post bun, sunt suficiente cinci sute de cuvinte. Să
gândeşti cu ele şi să vorbeşti cu ele. Şi să faci cu ele! Dar ființa limbii are
optzeci de mii de cuvinte! Iar aceste zeci de mii de cuvinte cuprind educația,
inteligența, creativitatea, progresul, dezvoltarea, bunăstarea generală şi
necesară viitorului tuturor. Individul, fericit cu cele cinci sute de cuvinte
din desaga sa, nu poate înțelege astfel de lucruri. Cine să lucreze la aceste
cuvinte şi cine să le aive în grijă? Poeții toți sunt cei hărăziți pentru asta,
cu melancolia lor, cu pana sau cu tastatura şi cu fala lor greşită, de a fi
poeți. Traian Furnea voia să se asigure, în ziua în care a plecat din lume, despre
faptul că medicii din spital ştiau că el este Poet! Nu este o mare bucurie
pentru cel care înțelege sensul real, istoric, al poeziei. Puțini oameni citesc
poezie şi se bucură de poezie. Cei mai mulți, covârşitor de mulți, nu îi văd şi
nu îi înțeleg rostul. Iar pentru poeți au o stimă prefăcută. Şi totuşi doar
poetul unui popor este național, nici o altă înteletnicire a oamenilor nu mai
este. Cum just sesizează şi Traian Furnea într-o poezie!
Traian Furnea s-a
întors acasă după douăzeci de ani, la fel unui fiu risipitor. Numai că el s-a
prăpădit în acea țară îndepărtată, pe care o pomenesc evangheliile, şi nu s-a
întors viu. Isus a fost blând şi bun cu fiul risipitor povestindu-i pilda,
pentru că l-a adus acasă în viață. Traian Furnea s-a întors doar cu sufletul
său, adăstând mai întâi într-o biserică, aducându-le celor dragi o carte cu
poveşti care sunt neadevărate, dar nu întru totul. Acel mic grăunte de adevăr,
un adevăr de negăsit dar totuşi prezent, evident, este cel al poeților. Cei
care vor rămâne pomeniți nu doar de către oamenii locurilor ci mai ales de
limba care îi strânge la sânul său. Aşa îi răsplăteşte pe ei însuşi neamul lor,
a cărei limbă o cântă şi o descântă cu durere, fără a avea scăpare niciunul.
Luduş şi Iernut, la 10
iunie, 2023
Cornel Mărginean
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu