Apostolul Petru este încă om pentru că încă nu a plâns
Unul dintre pasajele biblice ale Noului Testament ce uimeşte
prin conţinutul său aparent firesc, prin sinceritatea omenească, este cel al
promisiunii neţinute de apostoli, în special cea a apostolului Petru, de a nu
îl părăsi pe Isus, chiar cu preţul vieţii. Declaraţia avea în faptul de a fi
vorbită, sâmburele gratuitului exces uman. O astfel de declaraţie făţisă a unui
devotament total, a unei devoţiuni, este firească?
Fuga apostolilor atunci când Isus este prins, abandonarea
datorată fricii şi a instinctului de conservare va deveni ulterior un motiv
temeinic de a lupta spiritual şi de a o învinge atunci când vor fi prigoniţi.
Regretul tardiv al trădării salvează mai mult personalitatea apostolilor decât
o face tăcerea prevăzătoare faţă de falsul unei declaraţii făţişe de devoţiune,
abandonate apoi.
Somnolenţa apostolilor, în vreme ce Isus era cuprins de o
mare tristeţe, este parcă anume venită să îi aducă mai multă singurătate. Este
în firea omului să se teamă iar lumea blândeţii pe care a arătat-o Isus
apostolilor nu i-a pregătit pe aceştia pentru o ferocitate eroică şi pentru o
agresivitate menită să îl apere în faţa unor eventuali vrăşmaşi fizici. Probabil
că oamenii devotaţi unuia ca Baraba ar fi procedat cu fermitate şi duritate,
apărându-şi idolul. Aici se ascunde un paradox al învăţăturii lui Isus, în contrastul
dintre blândeţea spirituală permanentă pe care a transmis-o şi surpriza urâtă a
realităţii înconjurătoare. Era ceea ce dorea Isus să alăture în lume, fiind
esenţialul credinţei pe care a transmis-o semenilor. Comportamentul apostolilor
era o consecinţă indirectă a blândeţii, a neputinţei acestei blândeţi sau era o
uitare a Învăţătorului lor în favoarea salvării propriilor vieţi?
Ce puteau face apostolii pentru a se comporta în acord cu
credinţa lor? Ar fi trebuit să rămână lângă Isus? Să fie şi ei prinşi şi
legaţi, duşi împreună cu Isus pe drumul spre cruce? Pentru autorităţi în acel
moment apostolii nu reprezentau un pericol şi nu erau un pericol. Ei erau încă acei
oameni neputincioşi, obişnuiţi, pe care îi descriu evangheliile. Şi voiau doar să
se salveze omeneşte. În vreme ce Isus nu voia să se salveze în acel mod, uman,
cel al fugii pentru că nu era om. Era Omul-Isus. Abea după ce au rămas singuri pe pământ
apostolii au urmat să procedeze la fel, să nu aleagă calea de a fugi pentru a
se salva din faţa prigonitorilor. Ce s-ar fi petrecut în istoria lumii dacă
apostolii ar fi fugit şi s-ar fi ascuns în munţi pentru tot restul vieţii lor?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu